zpět na forum

Odpovědět na

Jméno:trouba
Datum:
Titulek:Autobus na vodíkový pohon v Neratovicích
Autobus na vodíkový pohon, který od roku 2006 vyvíjí Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, už jezdí. Zatím pouze čerpá elektřinu z akumulátorů, palivové články a další prvky vodíkové části budou v provozu do dvou měsíců. První veřejná jízda vodíkového autobusu se uskuteční na přelomu pololetí v Neratovicích, kde bude nasazen na linkách hromadné městské dopravy. Právě vodík, při jehož spalování nebo použití v palivových článcích vzniká jako odpad pouze voda, má v budoucnu nahradit docházející fosilní paliva, především ropu. Dalšímu rozvoji tohoto paliva však zatím brání příliš vysoká cena. Jen úprava autobusu na vodíkový pohon přijde zhruba na 30 milionů korun, nejméně 20 milionů korun bude stát čerpací stanice, již postaví společnost Linde Gas. Klasický autobus městské hromadné dopravy přitom vyjde přibližně na pět milionů korun, vozidlo s plynovým pohonem je o milion korun dražší. Prototyp vodíkového autobusu z Řeže má elektromotor o výkonu kolem 67 koní. Autobus zhruba na 20 kilogramů tekutého vodíku, který si poveze na střeše v tlakových lahvích, dojede téměř 300 kilometrů. Celý projekt financuje z 56 procent Evropská unie, téměř 19 procent půjde z fondů ministerstva dopravy a z jedné čtvrtiny jej zaplatí partneři projektu. Těmi jsou kromě Ústavu jaderného výzkumu v Řeži a společnosti Linde i plzeňská Škoda Electric a neratovická dopravní společnost Nerabus. Ta by měla v budoucnu provozovat dva vodíkové autobusy. Před čtyřmi lety se pohyboval celkový počet prototypů aut na vodík v celém světě kolem šesti stovek. Dnes jich už je přes tisíc. Po roce 2030 by podle představ Evropské unie měla mít vodíkový pohon celá třetina automobilů. Vodík jako palivo by se měl vyrábět v jaderných elektrárnách čtvrté generace.

Text příspěvku

Jméno:
E-mail:
Nadpis:
Text:
 
© 2002 - 2004 neratky.cz, všechna práva vyhrazena; kontakt: redakce@neratky.cz