Kácení v Lach-neru, ve Spolaně a jinde, úvaha o parkování

Mikroklima ve městě ovlivňují nejen stromy v centru, nezanedbatelný vliv má i vegetace v blízkém okolí. Zeleň pomalu a nenápadně ubývá a město už nebude příjemné místo k žití.

V malé továrničce v blízkosti Spolany, nyní Lach-neru, dříve Lachemě, kdosi před desítkami let vysázel nové stromy, které se postupně rozrostly, a nyní zasahují do ochranného pásma horkovodu. Pokud by se stromy zlomily nebo vyvrátily, porušil by se teplovod. Další prosychají, dva ohrožují zaparkované automobily, jeden je zcela suchý. Má být vykáceno celkem jedenáct stromů.

Další kácení proběhne ve Spolaně. Prostor kolem Labe obsahuje nadlimitní množství rtuti (o kus dál  se tyčí torzo staré elektrolýzy, kde už byla rtuť zlikvidována), takže půda bude cca do 2 metrů odtěžena a rtuť bude odstraněna. Jenže plocha je porostlá stromy a keři a ty budou vykáceny. Je jich 198. Škoda, ale co se dá dělat.

Možná někdo řekne: no bóže, až kdesi ve Spolaně, to se nás netýká, ale týká. Každý strom a keř ve městě a okolí má vliv na místní klima, když zmizí, krajina se vysušuje a ubývá srážek.

Podívejte se kolem sebe, kolik jenom stromů, bez různých drobných porostů, už zmizelo. Stovka lip v ulici 28. října a v Masaryčce, desítky byli pokáceny kvůli novým chodníkům a silnicím. Kolem trati kvůli zastávce na Výsluní. Spousta stromů ve městě byla odstraněna jen proto, že podle úřednic na Odboru životního prostředí je strom provozně nebezpečný a co kdyby spadl. Dalším stromům byly zbytečně ořezány konce větví, nikoho ale nenapadne, že místo nich vyroste na konci celý svazek nových, které jsou nestabilní a a svou vahou mohou větev zlomit. Je to kšeft pro bývalé spolužáky, známé a příbuzné.

Strom je nebezpečný většinou proto, že v jeho blízkosti se pracuje, poškodí se kořeny a nikomu to nevadí. Nikdo nepožaduje po projektantech, aby plánovali nové stavby s ohledem na stromy. Město nekontroluje stavební firmy, zda neničí kořeny.

Poznámka k množství automobilů ve městě: Bohužel, požadavků vykácet dřeviny, které rostou v blízkosti automobilů, stále přibývá. Zatímco dříve se do chemiček chodilo pěšky nebo se jezdilo na kole, dnes se pracující dopravují autem. Děti se vozí do školy, ze sídliště se jede na nákup do Lidlu autem, do práce do Prahy člověk místo autobusu použije automobil. 

V rodinách už není jen jedno auto, přibyla druhá i třetí a všichni je chtějí zaparkovat. Nejlépe přímo u domu. Kam pohlédnete, jedno auto vedle druhého. Už není místo pro další. V Japonsku prý kdo si chce koupit auto, musí prokázat, že má kde parkovat; pak někdy nezbývá, než udělat z obýváku garáž. U nás si s tím nikdo nemusí lámat hlavu. Majitelé aut jsou pevně přesvědčeni že město je povinno vybudovat parkovací stání pro všechny. Má to být asi dárek občanům. A co dostanou ti, co auto nevlastní? Vykácené stromy a zničení zelených ploch.

Je fakt, že na množství aut mají vliv i špatné služby pro občany: nemáme žádnou pohotovost a odpoledně a o víkendech, pokud potřebujete vyhledat jakéhokoliv lékaře, zubaře nebo lékárnu, nezbývá než sednout do auta a vyjet za hranice města. Zmizela čistírna, žehlírna i možnost nechat si předělat peřinu (pro jakousi anonymku z nerátek: to byste se divila, kolik lidí ještě v dnešní „moderní“ době dává přednost spát pod peřinou s peřím). O víkendu se složitě jede i na sousední Mělník. Proto si mnoho starších lidí ponechává auto, i když je to pro důchodce finančně náročné.  Místo rychlíků se loudáme pomalými autobusy, a i ty jsou v některých časech přeplněné.

Jediné řešení je zavést rezidenčního parkování pro obyvatele s trvalým bydlištěm v Neratovicích, rezident by obdržel za hubičku rezidenční kartu na první auto a mohl by parkovat na rezidenčních parkovištích. Za druhé auto by majitel zaplatil slušnou částku a musel by parkovat na parkovištích i vzdálených od jeho bydliště. Za třetí, čtvrté a další auto by se majitel finančně prohnul a musel by parkovat třeba v parkovacím domě, pokud bude.

Jenže zavést tento systém se město bude zdráhat, přece nepůjde proti movitějším a vlivným, tady se přece hraje „já na bráchu, brácha na mě“ a kdo nemá co nabídnout, je ubohá socka.

Tak jsem se dostala od kácení stromů k oblíbenému tématu parkování, ale všechno souvisí se vším.

Anna Spěváčková
Jméno:Anna Spěváčková <spevackova@seznam.cz>
Datum:23.12. 13:39
Titulek:pokácí se jen 8 stromů
Už přišlo rozhodnutí odboru OŽP, tři břízy nepovolil kácet.
Jméno:Nevim
Datum:25.12. 07:52
Titulek:.
Co se tyce toho rezidencniho parkovani tak to starosta prosazuje. Jak psal starosta na svem FB Melo by to byt spojene s parkovacim domem. Kdyz se postavi melo by byt dostatek mist na parkovani a muze se to rezidencni parkovani zavest.
Jméno:Z.K.
Datum:28.12. 15:03
Titulek:starosta je loutka na svém místě
Pan starosta není brilantní řečník ani politik. Místo jednoznačného a srozumitelného ano, ano, ne, ne plácá prázdnou slámu. Není ani pro to, ani pro ono, éééé, musí s prosíkem, něco bych pro to bych mohl udělat, pojďme se o tom bavit, já moc dlouho nejsem ve funkci, račte si vybrat. Gól je také Asociace parkování České republiky! Správně se instituce jmenuje Česká parkovací asociace.

Praha TV:
https://cs-cz.facebook.com /neratovice.cz/videos/vb.1 653185504900807/4661283041 55356/?type=2&theater

Musíte smazat mezery.


Jméno:Martin Růžička
Datum:27.12. 14:38
Titulek:Rezidentní parkování
Rezidentní parkování - zajímalo by mne provedení.
To budeme mít barevné zóny jak v Praze, kde na to každý nadává?
- - -
Cesta do Prahy - srovnání bus a auto pro mou osobu
bus: 15-20 minut pěšky na bus, 40-60 minut bus, metro 30-45 minut, bus 10-15 minut, pěšky 5 minut (cesta do práce, z práce to bývá trochu delší)
auto: 35-40 minut ráno, 40-50 minut odpoledne + vyzvednu včas děti ze školy a školky
nedá se to srovnávat ;) - vytápění a klimatizace mne netrápí, chrchlací spoluobčané také ne a mám místo k sezení :)
Jméno: Jitka
Datum:28.12. 07:24
Titulek:vzhledem
K tomu,jaké služby nám především nabízí dopravce Arriva se není co divit.Autobusy řídí neodpočatí,unavení a bez života řidiči,sotva Vám odpoví na pozdrav.Mnoho z nich je pomalých,lidé nedojíždějí do zaměstnání včas.Autobusy ač jsou nové jsou špinavé,řidičům je zcela putna, kdo jim do busu vleze,jaký vliv to bude mít na okolní cestující.Dost často mají problémy se zavíráním dveří.Nové čalouněné sedačky jsou v některých busech značně opotřebené a špinavé.V létě musel mnohdy cestující žadonit o spuštění klimatizace ve vedrech,páč okna jsou uzpůsobena tak,aby se nedala otevírat.Nejednou se mi stalo,že jsem vylezla z busu a málem ne omdlela,musela jsem si sednout u 3.školy na lavičku na zastávce.naopak v ranních hodinách a chladu jí někteří "vybraní"řidiči zapínali.A to moc rádi pro své pobavení.
Tak se nedivte.